Meer lezen over ...








Nieuws

 


📌
Comlogic verlaat Weesp (mei 2021)
Sinds onze oprichting in 1995 was onze locatie altijd Weesp. Eerst op de Flevolaan en vanaf 2014 op het Van Houten Industriepark.

 

Op 7 mei wijzigt die locatie; dan nemen we namelijk onze intrek in een modern kantorenpand in Naarden, gesitueerd direct aan de A1 (afslag Naarden-Vesting) met een fraai uitzicht op de jachthaven van Naarden. Natuurlijk nemen we met weemoed afscheid van het pittoreske Weesp. Naarden wordt echter ons nieuwe "thuis" en daar kijken we zeker naar uit; onze nieuwe locatie (Gooimeer 1) ligt namelijk meer centraal, is makkelijker te bereiken en is voorzien van alle gemakken die je in een modern kantorencomplex mag verwachten!

 

📌
Scansys koppelingen: update (april 2021)
Een groeiend aantal succesvolle implementaties verder kunnen we stellen dat onze klanten oprecht enthousiast zijn over onze SCANSYS koppeling. En dat is logisch want:

  • Via de Scansys koppeling kunnen facturen veel eenvoudiger (en dus sneller) worden geregistreerd, ook door medewerkers die geen boekhoudkennis hebben.
  • De controle of een factuur betaald mag worden, kan via Scansys centraal worden gemonitord. Daardoor kan in geval van afwezigheid van een medewerker (vanwege ziekte, vakantie of …) snel worden geconstateerd dat iemand anders een factuur moet controleren en de betaling daarvan dus geen vertraging hoeft op te lopen. Lekker inzichtelijk dus!
  • Alle inkoopfacturen zijn automatisch in pdf-formaat beschikbaar, zowel in de Scansys applicatie als in H&L (waar de betreffende pdf-factuur per crediteur, inkoopfactuur en zelfs vanuit de boekingshistorie kan worden opgeroepen).

 

In H&L is tevens een nieuwe matching functie toegevoegd voor het sneller en eenvoudiger kunnen boeken van handelsfacturen. Deze matching heeft genoeg aan het crediteurnummer en het factuurbedrag. Met die twee gegevens kan H&L met een druk op de knop controleren of het factuurbedrag matcht met één of meer lopende ontvangsten van die leverancier (of in geval van directe leveringen: inkooporders). Zo ja, dan worden die gegevens automatisch ingelezen in de factuur. Daarmee hebben we de kracht en het gebruiksgemak van Scansys gekoppeld aan de "logic" van H&L. 


Filters in infovensters: (maart 2021)
Sinds versie 19 beschikken we in H&L over filters op elke kolom van een infovenster. Die filters werden opgeschoond om te voorkomen dat je - zonder het door te hebben - een volgende dag zoekt in een infovenster terwijl er onbedoeld nog een filter van een vorige dag wordt gebruikt omdat die niet was gedeactiveerd.

 

Om deze filter functionaliteit ook te kunnen gebruiken voor permanente filterfuncties (bijvoorbeeld als je in het klantenvenster alleen klanten wilt zien die niet geblokkeerd zijn voor verkoop) hebben we in versie 21 (die Q2-2021 zal worden uitgerold) de mogelijkheid ingebouwd om te kiezen of filters in je organisatie bij afmelding moeten worden opgeschoond of niet.


📌

Nieuwe versie H&L: v21 (februari 2021)
De nieuwe versie van H&L (die naar verwachting Q2-2021 zal worden uitgerold) zal versie 21 gaan heten (versienummer 20 is overgeslagen om aansluiting te houden bij het huidige jaartal). Ook deze versie zit weer bomvol met nieuwe functionaliteit!



Kopiëren offerte vanaf clipboard (februari 2021)

In de nieuwe H&L versie is het mogelijk om een in het clipboard bewaarde selectie van 2 Excel kolommen artikelnummer en aantal razendsnel een offerte aan te maken. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is in deze nieuwe functie een klant selecteren en vanuit het clipboard de artikelnummers en aantallen te plakken. Het programma controleert of de artikelnummers bestaan en de aantallen correct zijn en maakt er dan direct een offerte van. De functie eindigt met de vermelding welk offertenummer het is geworden.

 

📌

Export infovensters naar Excel: (oktober 2020)
Sinds versie 19 beschikken we in H&L over de mogelijkheid om infovensters te exporteren naar Excel. Aanvullend op die functionaliteit hebben we in de nieuwe versie toegevoegd dat je kunt aangeven welke gebruiker welk venster wel/niet mag exporteren. Tevens kun je nu aangeven in welke map de exportfile moet worden opgeslagen.

 

 

Facturen mailen/printen/beide (september 2020)
Een van de functies die steeds vaker als "automatisch gestarte functie" wordt gevraagd in de scheduler op te nemen is de facturering. Da's met name handig omdat het versturen van facturen tegenwoordig vrijwel helemaal digitaal kan gebeuren, via EDI of email.

 

Helaas heeft ook in 2020 nog steeds niet elk bedrijf een emailadres aangeleverd waarmee alle facturen digitaal kunnen worden verstuurd. Voor sommige klanten moet dus nog steeds een factuur worden geprint. Daarom hebben we de functie "Facturen berekenen" voorzien van de mogelijkheid om alleen facturen te berekenen die ofwel moeten worden gemaild, geprint of "beiden".


📌

Snelzoek 1-op-n (september 2020)
Tot nu toe kun je alleen zoektermen in de snelzoek laten opnemen als die 1-op-1 aan een entiteit (debiteur/crediteur/artikel/ etc.) verbonden zijn. Voorbeelden daarvan zijn de omschrijving van een artikel of de zoeknaam of een 1-op-1 gerelateerde entiteit zoals de naam van de leverancier of de omschrijving van een artikelgroep: de brongegevens daarvoor (resp. crediteurnummer en artikelgroep code) staan namelijk in het artikel stamblad).

 

Er zijn aanpassingen doorgevoerd waardoor je in de komende versie ook zoektermen als 'zoeknamen van een artikel', 'artikelnummer v/d leverancier', en 'artikelnummer van de klant' in de snelzoek laten opnemen. Daarvan zullen er waarschijnlijk meer dan 1 per artikel aanwezig zijn. Voorheen konden we de snelzoek niet met deze gegevens uitbreiden. Nu kan dat dus wel. Bottom line kun je daarmee nu dus ook via dergelijke zoektermen je artikel, debiteur,  crediteur, etc. snel vinden.


📌

Snelzoek 'compound' zoekinstructies (augustus 2020)
Tot en met versie 19 kon je in de snelzoek meerdere zoekgegevens aanbieden waarbij de snelzoek alleen die zoekresultaten liet zien waarbij alle opgegeven termen konden worden gevonden. Voorbeeld: zoeken naar artikelen via makita 16 "

Deze zoekinstructie levert in v19 alle artikelen op waarin de termen makita, 16 en " voorkomen.

 

Door de aanpassingen die we in de snelzoek hebben doorgevoerd kun je nu echter ook zoeken op makita {16 "}. Door de accolades te gebruiken worden alleen artikelen getoond waarbij het woord makita en de zoekterm 16 gevolgd door een spatie gevolgd door een aanhalingsteken voorkomt. Alleen dan wordt een artikel getoond waardoor je dus veel specifieker kunt zoeken dan tot nu toe mogelijk was.

 

📌

Zoeken via ?/F9 in selecties (juli 2020)

Wanneer je een overzicht of verwerkingsfunctie start biedt H&L de van haar bekende selectie methodiek waarin je via volgorde- en filterselecties kunt aangeven welke artikelen, klanten, orders, etc. door het programma geselecteerd mogen worden voor verwerking.

 

Op veler verzoek hebben we in die selectiestructuur de mogelijkheid toegevoegd om op rubrieken als debiteurnummer, artikelnummer, land, betalingsconditie, etc. via ?/F9 te zoeken naar de debiteur/artikel/land/betalingsconditie. Voorheen moest je dat nummer via een omweg opzoeken en noteren/kopiëren naar je clipboard. Nu kun je dus binnen de selecties zoeken op de betreffende rubrieken (gemarkeerd via een 'vergrootglas' pictogram).


📌

Inkoopfactuur kosten in een andere periode boeken (juni 2020)

Tot deze versie konden we - wanneer een leverancier in een maand een factuur stuurde waarvan de kosten niet in die maand thuishoorden - die kosten niet direct in de betreffende maand boeken. Daarvoor moest je de kosten op een tussenrekening zetten en die via een aparte memoriaal boeking op de betreffende kostenrekening boeken.

 

In de volgende versie kan dit direct vanuit 'Boeken Inkoopfacturen' worden gerealiseerd!


📌

Info grootboekhistorie verder uitgebreid (juni 2020)

Het is in v19 binnen Beheer Grootboekrekeningen al mogelijk om te filteren op grootboekmutaties en de resultaten ervan naar je clipboard te kopiëren.

 

In de komende versie zal de inhoud van deze listbox - in geval van debiteur/crediteur subadministratie boekingen - worden uitgebreid met onder andere relatienummer en naam, intern factuurnummer en (in geval van crediteur facturen) het factuurnummer van de leverancier. Daarmee kun je via de aanwezige filterfunctie eenvoudiger een specifieke boeking terugvinden in het totaal aanbod.

 

Daarnaast is de 'kopieer naar clipboard' functie voorzien van een extra optie 'debet/credit uitsplitsing'; kies je daarvoor, dan worden - in plaats van de kolommen bedrag en DB/CR - een debet- en creditbedrag (beiden positief) naar het clipboard gekopieerd. Deze optie is toegevoegd zodat administratieve medewerkers beter overzicht hebben.



Korting op combigroepen (mei 2020)

Tot nu toe kon je kortingen vastleggen op een artikelnummer en op een artikelgroep. Koos je voor korting registratie op een artikelgroep, dan moest je een van de vijf groeptypen uit het artikel stambestand kiezen (bijvoorbeeld hoofdgroep, subgroep, korting groep, of hoe uw groep-typen ook heten (rubriek 51 t/m 55 in het artikel stambestand).

 

We hebben nu in de kortinglijst definities (in- en verkoop) de mogelijkheid toegevoegd om via groeptype 6 (combigroep) aan te geven dat er kortingen worden vastgelegd op een combinatie van groeptypen. Bijvoorbeeld: op hoofdgroep + subgroep combinatie.



H&L is SI UBL 2.0 ready! (maart 2020)

Eind februari kwam in het nieuws dat de overheid een nieuw type UBL factuur in gebruik gaat nemen.

Doet u zaken met de overheid? Graag herinneren wij u eraan dat vanaf 1 april de overheid niet alle SI-UBL standaarden meer accepteert. Zorg er daarom voor dat u e-facturen verstuurt in één van de laatste SI-UBL versies!

We hebben daarop direct actie ondernomen zodat nu per klant kan worden gekozen of deze nog steeds de reeds bekende UBL facturen mag ontvangen of dat (voor overheids instellingen) het SI 2.0 formaat gewenst is. Neem s.v.p. contact op met de helpdesk van Comlogic indien deze nieuwe werkwijze voor u van toepassing is (lees: of u UBL facturen stuurt aan overheidsinstellingen)

 

📌
Versie 19.0 afgesplitst (juli 2019)

In tegenstelling tot vorige versies moest u deze keer langer wachten op de nieuwe versie van H&L. Maar zoals u zult zien was het het wachten meer dan waard!

 

Opnieuw heel trots op het eindresultaat presenteren we daarom H&L versie 19.0! (om aansluiting te houden met het release jaar hebben we nummers 16 t/m 18 overgeslagen!)

Ook in deze versie hebben we de user interface verder onder handen genomen. Naast verbeterde vormgeving is daarbij met name aandacht besteed aan leesbaarheid en bedieningsgemak. Daarnaast hebben we ook in deze versie weer tal van verbeteringen aangebracht en veel vernieuwingen doorgevoerd.

Na de zomervakantie ontvangen alle H&L klanten via e-mail nadere informatie over deze versie. Medio september nemen onze software specialisten dan contact op voor het maken van een installatie afspraak. 

Wilt u alvast on-line bekijken wat er allemaal nieuw is in versie 19.0?
Dat kan. Ga dan naar onze 'Downloads' pagina voor de releasenotes.



Vensterinfo > Excel (Q1 2019)

We hebben de laatste versies veel tijd besteed om u op allerlei manieren van informatie te kunnen voorzien in het voor u makkelijkste formaat. In dat kader leggen we momenteel de laatste hand aan de optie om alle in infovensters getoonde informatie met een druk op de knop naar een Excel bestand te kunnen downloaden (iets dat in onze web toepassing al voorhanden is).

 

Deze functionaliteit is in H&L versie 19.0 beschikbaar !



Kolomfilters & -sortering (najaar 2018)

We hebben inmiddels in alle infovensters functionaliteit toegevoegd waarmee u in versie 18 op elke kolom kunt filteren en sorteren. Daarmee kunt u bijvoorbeeld aangeven dat u alleen artikelen wilt zien waarvoor voorraad is, of alleen klanten wilt zien waarvan de omzet tenminste 200.000 euro bedraagt. Tevens kunt u dan kiezen in volgorde van welke kolom (op- of aflopend) de informatie moet worden weergegeven,

Deze functionaliteit is in H&L versie 19.0 beschikbaar !


Gescande facturen in H&L (september 2017)

Sinds september 2017 beschikken we over de mogelijkheid om inkoopfacturen te scannen (van papier of uit een mailbox). De gescande documenten worden daarbij gearchiveerd én automatisch ingelezen in uw H&L administratie!

 

De werkwijze daarbij is eenvoudig: Via een 'third party' applicatie scant u uw inkoopfacturen. De facturen worden daarbij opgeslagen op uw server in PDF formaat en in XML formaat. H&L leest de XML bestanden en verwerkt de facturen vervolgens volautomatisch in uw administratie. Hierdoor neemt u uw afdeling F&A veel werk uit handen en tegelijkertijd wordt de foutkans bij verwerking van de facturen nihil!

 

De eerste - zeer succesvolle - installatie is 15 september jl. in gebruik genomen. Daarbij hebben we een koppeling gemaakt met ImageCapture van de firma SCANSYS uit Nootdorp; een door de wol geverfde partner die veel ervaring heeft met het maken van de voor u beste toepassing!

 

 

XML orders inlezen in H&L (zomer 2017)

Vanaf nu kunt u XML orders in H&L inlezen. Als uw klant u - naast een orderbevestiging in pdf formaat - tevens een XML bestand mailt dan kan H&L die mailbox uitlezen en de xml orders in een aparte map plaatsen. Vervolgens kunnen die XML orders via een order inleesprocedure automatisch in H&L worden ingelezen. Maakt u al gebruik van onze (of een andere) webshop? Dan kunnen we deze functionaliteit inbedden in uw reeds bestaande inleesprocedure waardoor dan in één run niet alleen weborders maar ook gemailde XML orders kunnen worden verwerkt!

 

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met een van de software specialisten van Comlogic.

 

 

H&L is UBL ready! (oktober 2016)

Voorheen betekende een digitale factuur versturen dat u een factuur via EDI (Electronic Data Interchange) aan uw klanten stuurde. Dat was veelal een complexe en kostbare oplossing. Daarnaast kon u ook kiezen voor het via een e-mailbericht versturen van een factuur met in de bijlage van het e-mailtje de factuur in PDF formaat. Veel van onze klanten maken gebruik van deze mogelijkheid!

 

Inmiddels is er een nieuwe, universele manier ontwikkeld om facturen digitaal aan relaties te versturen, namelijk in UBL formaat, wat staat voor "Universal Business Language". Een UBL bestand is een XML bestand waarin een factuur volledig gestandaardiseerd beschreven is.

 

Comlogic heeft H&L inmiddels UBL ready gemaakt voor de verzendende kant; dat betekent dat - gesteld dat u facturen via e-mail verzendt - H&L naast het PDF bestand een extra bijlage toevoegt, namelijk de factuur in XML formaat.

 

Met deze UBL connectie biedt u uw klanten de mogelijkheid om uw facturen automatisch in hun softwarepakket in te lezen (gesteld uiteraard dat ze een UBL inlees faciliteit hebben).

 

Het verzenden van de UBL factuur was de eerste stap in H&L richting automatische uitwisseling van factuurgegevens. De volgende stap wordt het kunnen inlezen van UBL facturen die door uw leveranciers worden gestuurd. Daarmee kunt u mogelijk een verdere tijdsbesparing realiseren!

 

 

Nieuwe look website! (april 2016)

We hebben de website een nieuwe look gegeven, met een frissere kleurstelling, textueel verbeterd en optimaal geschikt gemaakt voor mobiele apparaten.

 

 

Versie 15.0 afgesplitst (april 2016)

Met gepaste trots presenteren we H&L versie 15.0!

Naast een volledig vernieuwde user interface hebben we in deze versie weer tal van verbeteringen aangebracht en vernieuwingen doorgevoerd.

 

Inmiddels hebben alle H&L klanten via e-mail nadere informatie over deze versie ontvangen. Medio april nemen onze software specialisten contact op voor het maken van een installatie afspraak.

 

Wilt u on-line bekijken wat er allemaal nieuw is in versie 15.0?

Ga dan naar onze 'Downloads' pagina voor de releasenotes.

 

 

Traceerbaarheid producten (maart 2016)

Voor steeds meer producten wordt een zogenaamde traceerbaarheid van producent tot eindgebruiker (consument) vereist. Dit geldt al lang voor met name levensmiddelen maar inmiddels ook voor vele andere producten (oliën, lijmen, kitten, enz.). Daarnaast geldt voor sommige producten dat zij in verband met de uiterste houdbaarheids- c.q. verwerkingsdatum niet meer mogen worden verhandeld en/of toegepast. En er zijn ook producten die uit veiligheidsoverwegingen traceerbaar dienen te zijn.

 

Hiervoor is de reeds bestaande GFL (General Food Law) registratie in Handel & Logistiek flink uitgebreid. Daarmee wordt het mogelijk om producten - al dan niet verplicht - nader te specificeren (tht-datum, partij-lot-/batchnummer, diverse extra info containerinfo, SSCC code, etc.).

 

Deze functionaliteit zal vanaf april in versie 15.0 beschikbaar zijn!

 

 

Raaplijst in Mobile warehouse (mei 2015)

Een van onze relaties heeft er onlangs voor gekozen om de 'Mobile warehousing' toepassing van Comlogic te gaan gebruiken.

 

Binnen dit project zal naast de bestaande werkwijze (orders rapen via magazijnbon op papier of digitaal) tevens een nieuwe werkwijze worden geintroduceerd waarbij niet meer 1 bon per order wordt geproduceerd maar 1 bon per klant. Zo'n bon kan dus te rapen informatie voor meerdere orders bevatten.

 

 

Automatisch factureren (mei 2015)

In het kader van steeds verder gaande automatisering heeft een van onze klanten er onlangs voor gekozen om haar facturering volautomatisch te laten veropen. Comlogic heeft hiervoor een Microsoft scheduler script ontwikkeld die dagelijks controleert of die dag gefactureerd mag worden. Zo ja, dan wordt - afhankelijk van de dag van de maand - automatisch gekozen voor een weekfacturering, een 2-wekelijkse facturering of een maandfacturering. De procedure is inmiddels uitgebreid getest en akkoord bevonden. Het project zal naar vewachting medio mei operationeel worden gezet.

 

 

Versie 14 wordt uitgerold (1e helft 2015)

Zoals bij de release van elke versie zijn we er ook nu weer trots op om u deze nieuwe versie van Handel & Logistiek te kunnen aanbieden. Daarin zijn weer talrijke wijzigingen doorgevoerd. Voor details over deze nieuwe versie verwijzen we u naar de 'Servicedesk' pagina; daar vindt u een link naar de release notes.

 

In december en januari zullen de Comlogic consultants deze nieuwe versie bij alle Nederlandstalige klanten installeren. Eind januari / begin februari zullen vervolgens de installaties bij onze Engelstalige klanten worden uitgevoerd.

 

Nieuwe website (december 2014)

Onze website is volledig vernieuwd en voorzien van de allerlaatste informatie. De 'look' is min of meer hetzelfde gebleven maar de site is wel degelijk grondig aangepakt.

 

Wat merkt u daarvan als u de nieuwe site opent?

Het ontwerp van de website is 'slanker' geworden waardoor alle pagina's nu veel sneller worden geladen dan voorheen. De beveiliging op de servicedesk pagina is opgeheven wat het gebruik uiteraard vergemakkelijkt (de site bevat namelijk geen 'geheime' informatie waarvoor een wachtwoord noodzakelijk is)

Met de 'FAQ' pagina proberen we u antwoord te geven op vragen die u mogelijk heeft en met de 'Nieuws' pagina trachten we u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen binnen Comlogic.

 

We verwachten dat deze nieuwe website beter aansluit bij de informatievoorziening die u van ons verwacht. Mocht u toch belangrijke informatie missen, geef dat dan s.v.p. aan ons door zodat we onze site waar mogelijk nog informatiever kunnen maken!

 

 

Automatisch aanmanen (september 2014)

In het kader van steeds verder gaande automatisering heeft een aantal van onze klanten er voor gekozen om de procedure rondom betalingsherinneringen en aanmaning volautomatisch te laten veropen. Comlogic heeft hiervoor een Microsoft scheduler script ontwikkeld die wordt gestart. Via de automatische aanmaanprocedure wordt dan volgens vooraf ingestelde criteria gecontroleerd voor welke klanten een eerste herinnering, een tweede herinnering of een aanmaning moet worden vervaardigd. Heeft u voor een relatie een emailadres voor herinneringen/aanmaningen vastgelegd, dan wordt de herinnering/aanmaning automatisch aan de klant gemaild. Klanten die een aanmaning ontvangen worden daarbij tevens op een bellijst vermeld die (ook) automatisch wordt gemaild naar het e-mailadres van de administratie.

 

 

Automatisch bestellen (juli 2014)

In het kader van steeds verder gaande automatisering heeft een van onze klanten er voor gekozen om een automatische procedure te laten ontwikkelen die volgens vooraf gedefinieerde criteria bepaalt bij welke leverancier en voor welke maximum waarde er dagelijks volautomatisch mag worden besteld. Uiteraard wordt daarbij de francogrens in de gaten gehouden. Voor leveranciers waarvoor dit is ingesteld, genereert Handel & Logistiek dan automatisch een besteladvies, maakt er inkooporders van en verstuurt vervolgens via e-mail of EDI automatisch de inkoopopdrachten. Zowel bij aanvang van de automatische bestelprocedure als bij afronding daarvan wordt een emailbericht gestuurd naar de inkoopafdeling. In het afsluitende bericht wordt duidelijk gemaakt of er inkooporders zijn aangemaakt en zo ja welke.

 

Op deze wijze heeft deze klant inmiddels voor een kleine 100 leveranciers deze automatische bestelprocedure ingesteld.

 

 


   
Gooimeer 1
   
1411 DC  Naarden
    Nederland

    T:  +31(0)85 236 7180
   
E:  info@comlogic.nl

    HOME  |  NEEM CONTACT OP LEVERINGSVOORWAARDEN





KvK nr:   32060515
BTW nr:  NL8036.63.560.B.01